Skru ned for rusen og op for musikken...

Skru ned for rusen og op for musikken...

02-07-2014

Festivaler sætter ind mod teenagedruk.

I denne tid pakker tusindvis af teenagere tasken og tager på festival. Men for mange bliver musikoplevelsen ødelagt af for meget alkohol. Det vil festivalerne gerne gøre noget ved, og de ønsker sig hjælp fra forældrene.

Unge mellem 15 og 18 år udgør en stor del af publikum, når de danske festivaler åbner hegnet og lukker gæsterne ind. Som alle andre kommer de for at få nogle festlige dage og opleve musikken.

- Vi vil gerne passe godt på de unge gæster og sikre, at de får en god festivaloplevelse.  Derfor skal alkoholen ikke tage overhånd, så de risikerer både at gå glip af den gode musik og at komme hjem med dårlige oplevelser, siger Jakob Brixvold fra Dansk Live, der sammen med Sundhedsstyrelsen står bag kampagnen Mindre druk – Mere fest.

- Vi ser hvert år, at unge går glip af store musikalske oplevelser på festivalerne, fordi de har drukket for meget. Undersøgelser viser, at både piger og drenge lettere kommer i konflikter, får stjålet deres ting, har uønsket sex eller ender på skadestuen i forbindelse med overdreven alkoholindtagelse, siger Jakob Brixvold.

Allieret med forældre
Kampagnen Mindre druk – Mere fest er synlig på festivalpladsen, og festivalpersonalet er ekstra opmærksomme på de unge. Men hos Sundhedsstyrelsen er de klar over, at forældrene er vigtige allierede.

- Det er vigtigt, at forældrene ikke er bange for at tage snakken med deres børn om alkohol, før de sender dem på festival. Snak med dem om, hvad alkohol gør, og fortæl dem hvad din holdning er, og hvad de skal passe på – det ved vi har en effekt, siger Kit Broholm, specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Risikerer halve oplevelser
På festivalerne bliver de unge mødt af kampagnens plakater og bannere med kendte sangtekster, men hvor en del af bogstaverne mangler. De halve sangtekster følges op af budskabet: ”Du oplever kun det halve, når du er helt væk. Skru ned for rusen og op for musikken.”

- Alkohol kan give godt humør, men det kan også ødelægge meget. Vi opfordrer forældrene til, at de tager en snak med de unge om, hvordan de håndterer alkohol på festivalen. Så tror vi nemlig på, at det har en endnu større effekt, når de møder det samme budskab på festivalpladsen, siger Jakob Brixvold.

Kampagnen er også rettet mod barpersonalet, som kan hjælpe de unge med et skub i den rigtige retning, hvis det er tydeligt, at man f.eks. mere trænger til en kildevand end en øl. Flere festivaler uddeler også armbånd til alle over 18, så barpersonalet kan se, hvem de må servere alkohol til.

Budskabet om at skrue ned for rusen gælder ikke kun alkohol. På festivalerne vil publikum også møde Sundhedsstyrelsens og Dansk Lives kampagne Music against drugs, som har til formål at forebygge, at de unge ikke eksperimenterer med og bruger stoffer.

Natteravnene bakker op om kampagnen.